COTITZACIÓ PER INGRESSOS REALS, PER FI AL 2019?

Amb el recent canvi de Govern i els anuncis per part del Ministeri d’Ocupació de la necessitat d’implantar un sistema de cotització per ingressos reals en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA), una gran part dels autònoms recupera l’esperança però, es tracta de falses il·lusions o es veurà per fi complerta aquesta reivindicació històrica de molts treballadors per compte propi? En Infoautónomos abordem les propostes i el rumb de la reforma.

De moment l’única cosa segura és que, al final d’aquest mes de juliol, l’encariment a gairebé 4 euros mensuals de la quota d’autònoms es farà efectiu. Aquest increment és fruit de la pujada del 1,4% de la base mínima de cotització de l’autònom prevista en els pressupostos generals de l’Estat 2018 aprovats el juny passat.

Per tant, l’autònom haurà de fer front a 278,87 euros en concepte de quota d’autònoms, una quantia que paga gairebé el 80% dels 3.273.558 afiliats al RETA 278,87 euros és una quantia elevada per a autònoms amb ingressos mínims, d’aquí el plantejament del nou Govern d’estudiar la implantació d’un sistema de cotització per trams.

El plantejament ve d’abans. La Llei de Mesures Urgents del Treball Autònom incorporava ja a l’octubre de 2017 la necessitat de sotmetre a estudi aspectes del treball autònom en el context d’una reforma del RETA que es va iniciar amb l’anterior govern i la tramitació basada en anades i vingudes de la Subcomissió d’Ocupació amb associacions d’autònoms i sindicats porta mesos de retard. A l’horitzó, una proposició de llei que no arriba.

Com és el sistema de cotització per ingressos reals que proposa UPTA i ATA

Ha estat i continua sent el tema principal d’aquesta reforma del Règim Especial de Treballadors Autònoms. Fa tan sols una setmana coneixíem la proposta que UPTA i ATA presentaven de forma conjunta al Ministeri d’Ocupació instant a la millora del sistema de cotització de l’autònom. Un consens assolit després de sonades discrepàncies entre les dues grans associacions d’autònoms que ara aposten per un sistema de cotització per trams que beneficia amb una quota de 50 euros als autònoms amb ingressos per sota del Salari Minimo Interprofessional (SMI) actualment establert a 735 , 90 euros. A més, la proposta estableix fins a cinc trams en funció de benefici net.

Segons sosté UPTA, el que tindrà en compte la Seguretat Social són els ingressos que li queden a l’autònom un cop liquidats despeses, impostos i altres conceptes derivats de l’activitat. Es seguiria un criteri similar al dels rendiments de treball en la declaració de la Renda, exceptuant el cas dels ingressos per sota del SMI que sí serien bruts.

UPTA preveu incloure aquesta proposta en una llei de reforma del RETA que se’n sortirà previsiblement en 2019. Cal recordar que la reforma del RETA s’integra en el Pacte de Toledo que des 2016 aborda una reforma del sistema de pensions de la Seguretat Social.

A més, la fase final de la tramitació de l’última llei d’autònoms va coincidir amb l’inici de la negociació de la Subcomissió per a la Reforma del RETA; però i malgrat el compromís adquirit de finalitzar els treballs abans del terme de 2018, el convuls panorama polític, està retardant el procés. A dia d’avui, seguim a l’espera de les conclusions de la Subcomissió d’Ocupació.

Quin és el futur de la tarifa plana en un sistema de cotització per ingressos reals?

De posar-se finalment en marxa el sistema de cotització per trams que es proposa l’accés a la tarifa plana canviaria substancialment i deixaria de ser accessible a tots els nous autònoms com es contempla avui dia. La idea és posar-la a disposició dels que tinguin una necessitat clara de rebre aquest ajut.

Bonificació del 100% de la quota durant la baixa i control del fals autònom

La proposta també inclou la bonificació del 100% de la quota d’autònom per contingències comunes per a autònoms de baixa per incapacitat temporal (IT). Això vol dir que els treballadors malalts no haurien de fer front al pagament de la quota a la Seguretat Social al mateix temps que perceben l’import de la prestació. Això sí, hi ha lletra petita. Aquesta bonificació no es contempla per als que ja gaudeixin d’alguna bonificació en la quota.

A més, UPTA i ATA proposen el control de l’autònom dependent, i si no, del fals autònom, mitjançant el registre dels contractes per part de les empreses al SEPE.

UATAE també proposa cotització per ingressos reals

La Unió d’Associacions de Treballadors Autònoms i Emprenedors (UATAE) també va presentar al Ministeri d’Ocupació seu projecte tècnic de cotització per ingressos. Aquesta proposta contempla vuit trams de cotització, que va des dels ingressos inferiors a 12.000 euros anuals (1.243.156 autònoms, segons la seva estimació) fins als que ascendeixen a més de 45.000 (345.572 emprenedors).

D’acord amb la proposta de UATAE, els  autònoms que registrin ingressos de menys de 12.000 euros anuals cotitzarien per la base mínima, però s’establiria una rebaixa equivalent al 50%.