Els autònoms, sorpresos perquè Hisenda cobra ara els impostos ajornats per la Covid

L’Agència Tributària no paga la devolució de la declaració de la renda del 2019 a aquells que es van acollir a l’ajornament.

Milers d’autònoms han vist amb sorpresa aquests dies com l’Agència Tributària no els retornava els diners de la declaració de la renda del 2019. Els ha passat a aquells que van demanar un ajornament en el pagament dels impostos del primer trimestre per la Covid. Ara, Hisenda se’ls ha quedat una part o tota la devolució de la declaració per compensar aquest deute.

La norma ho preveu, però els col·lectius d’autònoms esperaven una excepció per l’actual moment de crisi. I és que aquells autònoms a qui la declaració de la renda els va sortir al seu favor, comptaven amb aquests diners per poder afrontar despeses en un moment en què l’economia no acaba d’arrencar.

La Katia Ehlert té un centre d’estètica i, com milers d’autònoms, va demanar ajornar el pagament dels impostos per la Covid, però s’ha trobat que -sense saber-ho i sense voler-ho- els ha pagat abans d’hora:

“La sorpresa va ser que en el moment que hem cobrat de la declaració de la renda se’ns ha restat dels diners que devíem i ens han pagat de menys. Jo pensava que amb els diners de la renda podria pagar el lloguer o altres coses que tenia pendents.”

Durant el confinament, Hisenda va oferir a petites empreses i autònoms ajornar el pagament dels impostos corresponents al primer trimestre de l’any, com l’IVA o l’IRPF. Tocava pagar-los al maig, però els va donar sis mesos més, fins al novembre. Era una mesura excepcional per ajudar els empresaris en plena aturada de l’economia.

D’aquesta manera, per exemple, un autònom que devia 2.000 euros en impostos a Hisenda va poder retenir-los ajornant-ne el pagament. Però, ara, si aquest mateix autònom havia de rebre 2.000 euros de la devolució de la declaració de la renda del 2019, Hisenda no els hi ha abonat i, així, han fet les paus.

El cas és que molts autònoms no comptaven que això passaria tan aviat, quan encara necessiten els diners per sortir-se’n, tal com assenyala el gestor administratiu David Bartrina Portell:

“Aquesta compensació és un míssil a la línia de flotació del petit empresari.  El que ha fet Hisenda és quedar-se part de la devolució que havia de fer per fer front a un pagament futur; recordem que el pagament estava previst per novembre; el que ha fet és avançar-se i cobrar-se prèviament aquest dret que tenia. Ho ha fet perquè així ho preveu la llei.”

De fet, des de l’Agència Tributària recorden que la llei preveu, des de sempre, aquest tipus de compensacions. És a dir, és habitual que Hisenda no retorni diners a un contribuent si aquest tenia un deute amb el fisc. Però els autònoms critiquen que no s’hagi fet una excepció en un moment en què molts negocis tenen problemes de viabilitat.

Segons el president d’Autònoms PIMEC, Miquel Camps, aquesta decisió és “una altra pega més al camí” per a molts autònoms:

“No pot ser que quan se’ns ha permès aplaçar els impostos fins a 30.000 euros per a qui facturi menys de 600.000, ara ens diguin que no serveix si tens devolució pendent de l’any passat de l’IRPF, que es compensarà amb això. Ajudem a la gent, si us plau. Es tracta de tirar endavant i ajudar, no ficar una altra pega més al camí per a tots aquells que volen tirar endavant i sortir-se’n. En aquest moment, quan tens un incendi, un petit got d’aigua pot ajudar molt.”

Aquells a qui Hisenda ja els hagi compensat el deute a través de la declaració de la renda, ja no caldrà que tornin res. I per aquells que encara hagin de pagar els impostos demorats, el termini per tornar-los acaba el 20 de novembre. Però aquells que els abonin més enllà del 20 de setembre els hauran de pagar amb interessos. Queda, doncs, només un mes per poder tornar-los sense cap cost.

Segons les dades d’Hisenda, es van acollir a la mesura més de 630.000 autònoms i petites i mitjanes empreses. En total, es van ajornar 3.000  milions d’euros en impostos.

La seu de l'Agència Tributària a Barcelona