Mecanisme d’equitat intergeneracional o MEI.

Mecanisme d’equitat intergeneracional o MEI. Amb la imminent arribada de 2023 es produeix la definitiva entrada en vigor de la Disposició Final Quarta de la norma i s’incorpora un nou instrument al nostre ordenament jurídic, cosa que, per tal de sostenir el sistema de la Seguretat Social, suposarà una cotització addicional per a les empreses i treballadors. Aquest increment en la quota d’empresaris i treballadors servirà per pal·liar la reducció en la previsió futura d’ingressos produïda, en part, per la derogació del factor de sostenibilitat anomenat de les pensions: un instrument que vinculava l’augment en l’esperança de vida amb la reducció de limport de la pensió.

La Llei 21/2021, de 28 de desembre, de garantia del poder adquisitiu de les pensions, a la seva disposició final quarta només indica que l’inici es produirà el 2023 i s’estendrà durant 10 anys, fins

a la seva Disposició Final Quarta només indica que l’inici es produirà el 2023 i s’estendrà durant 10 anys, fins al 2032. Un cop hagi transcorregut el període d’aplicació transitori, es valorarà la necessitat o no de modificar-lo, augmentar el percentatge a destinar o suprimir-lo .

Segons el que disposa la Llei de Pressupostos Generals per al 2023 a partir de l’1 de gener de 2023 s’efectuarà una cotització de 0,6 punts percentuals aplicable a la base de cotització per contingències comunes en totes les situacions d’alta o assimilades a la d’alta en el sistema de la Seguretat Social en què hi hagi obligació de cotitzar per a la cobertura de la pensió de jubilació.

En els casos en què el tipus de cotització hagi de ser objecte de distribució entre ocupador i treballador, el 0,5% és a càrrec de l’ocupador i el 0,1% a càrrec del treballador.

El Mecanisme d’Equitat Intergeneracional tindrà un impacte directe sobre la cotització que facin mensualment els treballadors per compte propi. Atès que, i segons com està dissenyat en aquests moments l’element, hauran d’abonar un 0,6% més en el tipus de contingències comunes durant deu anys. A més, i en els casos en què aquest autònom tingui empleats a càrrec seu, hauran d’assumir l’augment del tipus de 0,5% com a empresari.