OBLIGATORIETAT I RESPONSABILITATS EN EL MANTENIMENT DE PORTES DE GARATGE COMERCIALS I INDUSTRIALS.

Les empreses del sector de les portes que realitzen serveis de manteniment, ja sigui per la seva reparació o amb caràcter preventiu, han de conèixer les seves responsabilitats i la dels titulars o propietaris (inclosos els administradors) davant d’un accident o inspecció per part de l’administració pública . Aquests són alguns aspectes fonamentals que aquestes empreses han de tenir en compte en el manteniment de portes de garatge, comercials i industrials: És obligatori realitzar el manteniment? El manteniment de portes de garatge, industrials i comercials és obligatori, tal com estableix el document bàsic de seguretat d’utilització i accessibilitat “DB-SUA” de el Codi Tècnic de l’Edificació (Ordre VIV / 984/2009 de 15 d’abril, BOE 23-04- 2009). Si bé no hi ha cap legislació nacional que estableix l’obligació que el propietari o titular disposi d’un contracte de manteniment, és molt recomanable disposar d’ell mateix, ja que és el document contractual davant d’una inspecció que estableix el compromís de que els manteniments s’estan duent a terme. Cada porta ha de disposar d’un llibre de manteniment en el qual s’especifiquin els manteniments duts a terme i aquelles possibles incidències o substitució de components que s’han dut a terme. Podeu descarregar el document de BOE que estableix l’obligatorietat de manteniment.

Quina és la periodicitat de les operacions? Les operacions de manteniment de les de portes de garatge, comercials i industrials han de ser definides i proporcionades pel fabricant de les mateixes, en compliment de la norma UNE-EN 12635. Així, el fabricant ha de definir les operacions de manteniment i la seva periodicitat per que la porta funcioni en condicions normals durant el cicle de vida útil per al qual ha estat concebuda. En cas de no existir instruccions de manteniment de l’fabricant en portes existents, aquestes han de ser subministrades per l’empresa de manteniment. Les periodicitats mínimes recomanades estan establertes en la norma UNE 85635, les quals s’indiquen en la següent taula.

L’empresa es fa responsable de la seguretat de la porta que manté? L’empresa de manteniment té l’obligació d’informar el propietari o titular de la porta d’aquelles condicions que suposin un risc per a les persones i les mesures d’adequació necessàries per eliminar-les. Si la propietat o titular (inclosos administradors) decideixen no portar a terme les adequacions, es consideren responsables de la seguretat de la porta tal com estableix el Codi tècnic de l’edificació, el Codi civil i la llei de la Propietat horitzontal. L’empresa mantenidora es converteix en fabricant de la porta i responsable de les condicions de seguretat en els següents casos: En cas que es realitza una modificació substancial: canvi components per diferents característiques, canviar l’ús o tipus d’activació … En aquest cas serà necessari un nou marcatge CE de la porta en aplicació de la Directiva de màquines 06/42 CE. En el cas que l’accident s’ha produït per l’execució d’un manteniment deficient.

És necessari tenir alguna acreditació per a realitzar manteniments? No és un requisit exigit per la legislació nacional l’acreditació d’empreses o professionals per a exercir les activitats de manteniment, instal·lació, fabricació o automatització de portes de vianants automàtiques, industrials, comercials, de garatge, portes i tallafocs. Malgrat aquest fet, tal com estableix la norma UNE-EN 12635, les operacions de manteniment i reparació de portes s’han de dur a terme per professionals qualificats. Les instruccions subministrades amb la porta per part de fabricant han d’indicar clarament els diferents nivells de competència requerida per a les tasques especificades en les operacions de manteniment: Nivell bàsic. Instruccions generals senzilles que permetin assegurar al propietari o usuari un funcionament sense incidents de la porta, sense necessitat de competència específica. En general es refereixen a operacions de neteja i supervisió. Nivell avançat. Procediments de manteniment preventiu avançat que han de ser executats únicament per personal competent. En general es refereixen al engreixat (lubricació) i comprovació dels elements mecànics, elèctrics i components de seguretat i la seva funcionalitat, així com la configuració de activadors, seguretats, velocitats, fulles, etc.