Tècniques d’obertura i com evitar-les

Publicada en

Què Tècniques d’Obertura de Portes Existeixen i Com les Evito?

Cilindres de seguretat, classe magistral

Per ensenyar-nos l’essencial sobre cilindres de seguretat, Jon, cap de producte, ens va donar una classe magistral, ensenyant-nos les principals característiques de cada model i la composició de cada un.

La precisió a l’hora de fabricar un bon cilindre de seguretat no té res a envejar a l’enginyeria automobilística per exemple. Els càlculs en el disseny del bombí i el mecanisme dels perns han de ser el més exactes possible perquè els lladres no puguin aprofitar cap tipus de fallada per obrir-lo.

Després d’aquest repàs teòric, passem a la pràctica. D’això es va encarregar Iker Català, analista forense en serralleria i detector de fraus. Amb ell vam aprendre les diferents tècniques d’obertura que pot utilitzar un pispa per burlar un cilindre de seguretat i vam aprendre una cosa: tots els cilindres, per molt bons que siguin, s’obren. Amb més o menys temps, però s’acaben obrint.

Muestra de cilindros de seguridad

Tècniques d’obertura no destructives

Vam aprendre diverses tècniques no destructives amb la qual es poden obrir els cilindres de seguretat. Per dur a terme aquests mètodes necessites uns coneixements bàsics i certes eines. Ja vam explicar per sobre aquestes tècniques en l’article que parlàvem de com augmentar la seguretat a casa gràcies als ferratges, però avui farem una explicació una mica més profunda.

Ganzuado

Tots hem vist en les pel·lícules com ganzúan un cilindre d’una porta o una caixa forta. Com es porta a terme aquesta tècnica?

Com veiem en la imatge, el cilindre de seguretat té uns perns i contrapernos, subjectats per una molla, que són els que bloquegen el rotor, evitant que aquest giri amb qualsevol clau. Doncs aquí està el truc. Mentre que amb una rossinyol apliquem una mica de pressió, amb una altra intentem baixar els pitons fins que quedin al punt de tall (la línia entre el rotor i el cos del cilindre). D’aquesta manera i aprofitant la tolerància que tenen els pitons, vam aconseguir bloquejar el contraperno. Aquest moviment, l’hem de repetir en tots els pitons que estiguin bloquejant el rotor.

Parts d’un cilindre

Com eviten els fabricants de cilindres aquesta tècnica? Hi ha diverses maneres. Existeixen alguns cilindres que es venen com antirossinyol que tenen algun mecanisme bloquejador, que fa que resulti més difícil l’ganzuado, però els experts en aquest tema ho acaben superant. Hi ha altres opcions més interessants. Hi cilindres en què la clau compta amb un element mòbil. D’aquesta manera, tot i que aconsegueixis ganzuar el cilindre, si no actives l’element de la clau, tampoc aconseguiràs l’obertura, pel que és un sistema molt més segur contra aquest mètode.

partes de un cilindro

Bumping, el mètode de moda

Una de les coses que més esperàvem els assistents (a excepció dels serrallers que ja ho havien vist molt) era veure com es feia el mètode bumping. Ens han parlat d’aquest mètode en televisió, ràdio, diaris, YouTube està ple de vídeos de com fer el bumping … és un mètode bastant eficaç, ràpid i senzill, per això s’utilitza sovint.

Encara que la nostra sorpresa va ser que, segons Iker Català (i recordem que és manyà forense), la majoria de robatoris que li arriben a ell, són mitjançant el mètode de la sobreimpressió que més endavant explicarem, el que passa que el bumping ha agafat molta fama causa de la seva facilitat.

Anem al moll, Com es fa el bumping? Coneixeu “el bressol de Newton”? És aquest famós dispositiu que tracta de cinc boles perfectament alineades que en aixecar la d’un extrem i fer que copegi amb la següent, transfereix l’energia a la següent bola, fins que arriba a l’última i aquesta també s’aixeca. A la imatge ho veureu clarament. Això és en el que es basa el bumping.

Tot es basa en una clau tallada especialment per realitzar aquest mètode. És una clau que té les dents o els punts a la mateixa mida i profunditat. S’introdueix la clau i es dóna un cop. D’aquesta manera els perns salten i alliberen la línia de tall. Al vídeo s’explica molt bé.